läkarlinjen

20 jan 2013
Fråga:
Hej Jag heter Catrin och jag söker information om hur jag ska gå till väga för att på bästa sätt utöka mina möjligheter att söka in till läkarlinjen. Jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och måste därför läsa in alla naturämnena. Har funderat på att gå ett naturligt basår på folkhögskola, för vad jag har förstått så söker jag då i alla urvalsgrupper- HP, urvalsgrupp II med mitt snitt som det ser ut nu trots att jag inte är behörig med de ämnena, samt i folkhögskolegruppen. Är detta korrekt? Sedan undrar jag om någon vet om de ska ändra intagningen till läkarlinjen och behörigheten ska kräva Matte E eller jämförande Matte 5? Kommer det då finnas en högre matte kurs för att kunna få meritpoäng för detta? Jag har också förstått att de kurser jag läser på folkhögskola kan jag inte räkna in och få meritpoäng för, men om jag läser dessa på komvux får jag då meritpoäng och höjer mitt snitt till urvalsgrupp II?  Tycker det nya skolsystemet har komplicerat allting och jag hoppas att någon kan hjälpa mig med dessa frågor för jag har frågot massor av studievägledare som inte kan svara på detta... Vill så gärna komma in på läkarlinjen och vill inte minska mina chanser utan utöka de. Därför är det viktigt att jag väljer rätt! Tack på förhand! Mvh Catrin

Svar: