Utökad kurs

28 sep 2016
Fråga:
Hej! Jag går sista året på gymnasiet och läser det naturvetenskapliga programmet med särskild variant bild. Det liknar det naturvetenskapliga programmet med inriktning natur förutom att vi läser estetisk kommunikation 1, 2 och 3 som programfördjupning. Matte 4 har jag fått läsa som individuellt val eftersom det inte fick fanns med i programplanen. Utöver detta har jag också valt till Matte 5 och Spanska 4 för att säkerställa full meritpoäng. Jag kommer alltså ha läst 2600 poäng när läsåret är slut. Alltså: en kurs ska markeras som utökad. Fråga 1: Vilka kurser kan markeras som utökade i mitt fall? Fråga 2: Kommer betyget i denna utökade kurs vara av betydelse i betygsnittet? Min studie- och yrkesvägledare säger att oavsett vilken kurs som markeras "U" så kommer betyget i den kursen INTE att räknas in i snittet, men att jag fortfarande erhåller eventuella meritpoäng. När jag googlar får jag upp andra teorier. Vad är det som gäller? Mvh Hanna

Svar:

28 sep 2016
Själva kursens betyg (A-F) räknas inte med i betyggssnittet, dock om det är en meritspoänskurs (ex, Spanska 4 = 1 meritpoäng) läggs det till i slutbetyget och höjer därmed snittet.