Florist/Konditor trots nv?

Hejsan!

Ska snart göra valet till gymnasiet nu, och är (såklart) väldigt osäker.
Vet inte vad jag vill jobba med, men två yrken som jag funderat lite på är florist och konditor, eller något med matlagning eftersom det är ett av de stora intresserna.
""Men eftersom jag inte är säker, så känns det inte helt rätt att välja en """"ren"""" utbildning.""
Just nu lutar det åt att det blir nv, och min fråga är, Kan jag bli något av de yrkerna trots att jag går nv? Hur mycket måste jag läsa efteråt isåfall?

Skulle bli glad om jag fick svar på mina frågor!
Sara 2007-09-27 00:45

Kommentarer:

Sussi 2007-09-27
Örebo universitet har utbildning till kock som inte kräver att man gått speciell inriktning inom det på gymnasiet.

Jag har sett info om något ställe där man kan läsa till florist, utan att behöva ha gått den inriktningen på gymnasiet. Den utbildningen kostar en del, men möjligheten finns...

Konditor vet jag inte om man kan läsa till på eftergymnasial nivå utan förkunskaper om det från gymnasiet.

Om du skulle kunna komma in i något av yrkena så kan du sedan plugga vidare till det. En del ställen som har utbildning till de yrken du tar upp har krav på tidigare utbildning inom området (från gymnasiet) eller att man man har nått års arbetserfarenhet inom yrket. Det senare kanske inte är så enkelt, men kanske en möjlig väg...
Bernt Ortner, SYV 2007-10-03
Vad gäller konditor är det värre. Det jag så här spontant har kunnat hitta, utan krav på Livsmedelsprogram i botten är:

Konditorutbildning vid Medborgarskolan i Stockholm:
Gå in på www.sthlm.medborgarskolan.se/konditor

Det här kostar, som du ser- en slant.

Kommer jag på något mera återkommer jag.

Vilken status denna utbildning har vet jag inte, men
yrket kräver ju ingen legitimation. Hör gärna med skolan, vart deras elever har tagit vägen. Det kan kanske vara lite dyrt att gå utbildningen om den bara har karaktär av hobbykurs.
Maja 2010-01-05
Hej!

Har gått ut gymnasiet (NV) men har nu funderat på att bli konditor, är det möjligt utan att gått den linjen på gymnasiet? Vet att det finns längre ner i landet men jag kan inte lämna Stockholm, finns det någon utbildning här?
Felicia 2012-09-20

Hej maja!

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vet du var det finns konditor utbildningar längre ner i landet?

Mvh Felicia

Skriv kommentar: