Vad ska jag ta mig till?

16 okt 2016
Fråga:
Hej, jag är 17år och bor i piteå komun. Jag valde Teknik programmet år 2014, jag ångrade mig redan efter några månader men fick såklart inte byta föräns nästa år. Jag tänkte att jag skulle försöka härda ut de nästa två åren sedan vara klar med skolan. Nu i augusti fick jag möjligheten att byta linje, men inga av dessa interesserar mig över huvud taget. Just nu sitter jag här med halva min utbildning kvar och håller på att få F i både matte 2c, 3c och fysik 1c. Jag har absolut ingen ork, energi eller interesse för att för skolan längre. Ska jag hoppa av och hoppas på att få ett någorlunda hyfsat liv? Eller ska jag gå kvar och misslyckas med betygen bara för att sedan aldrig få min gymnasie examen?  Allt känns väldigt hopplöst just nu. Hade jag kunnat spola tillbaks tiden två år hade jag valt vvs eller bygg där man fakriskt har en framtid utan att behöva gå in i väggen för att hinna med allt.  Nu när jag läser igenom vad jag skrivit känns det mer som att jag biktar mig än att jag ställer en fråga men skulle jättegärna höra någons input till vad jag ska ta mig till... 

Svar:

28 okt 2016
Hej Fredrik! Det låter som en tuff start med gymnasiet. Jag tänker att det kan vara bra att boka ett möte med en studie-och yrkesvägledare, antingen genom kommunen eller gymnasiet, för att bolla idéer och olika alternativ. Hoppas du hittar en lösning, lycka till och ha en fin helg! Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare