Dyslexi

10 okt 2007
Fråga:
Hejsan! jag är en tjej på 16 år som precis har börgat gymnasiet. Går en etisk linje. Jag har dyslexi och har det väldigt svårt att läsa. Jag funderar på att hoppa av skolan.. mäst pga min dyslexi och att jag inte tror att jag kommer att klara av skolan, men åxå för att jag inte trivs i klassen. har jag nån schans att få jobb? vad skulle det i sådanna fall vara? jag behöver allmäna råd om detta... har nog egentligen inte en aning om vad jag ger mig in på, så jag skulle vara väldigt tacksam för råd och tips  av alla slag om det här med skolan. :)

Svar:

10 okt 2007
Den här frågan är av den karaktären, att Du bör ha en eller flera enskilda samtal kring din frågeställning med en SYO och/eller en kurator och kanske även med dina lärare. Att helt enkelt hoppa av, utan att åtminstone först ha diskuterat det med personal på din skola är inte att rekommendera. Arbetsmarknaden kräver i regel att man har genomgått gymnasieskola. I första hand bör du begära hjälp av skolan. På gymnasieskolan på min ort har man en specialpedagog som arbetar speciellt med dyslexistöd. Jag förmodar att man har dessa resurser där du bor också. man har ju specialpedagoger numera även på gymnasieskolan. Det handikapp du har är jobbigt, men det är en problematik som du måste leva med och den blir inte mindre för att du slutar gymnasieskolan. Vad gäller det faktum att du inte trivs i klassen, så är det omöjligt även här att komma med något generellt råd på nätet. Detta är också en sak, som du måste ta med skolpersonal t. ex. syo och/eller kurator. Om estetprogrammet på din gymnasieskola är stort, så borde det ju kunna gå att byta klass. Dina chanser att få jobb utan att ha gått ut gymnasieskolan är också mycket svårt att svara på. Det beror allldeles på orten, men på en liten ort hamnar man oftast i olika åtgärdspaket vilka är svåra att komma ur. Ett tips skulle kunna vara, att du åtminstone inte slutar gymnasiet innan du har någon sysselsättning.