Mattematik E

Vad krävs det i snitt för betyg för att klara MaE, är det många som inte klarar kursen, och om man söker till en utbildning där det bara krävs MaD syns MaE istället på betyget??
Anonym 2007-01-21 00:04

Kommentarer:

Anonym 2007-01-21
Om du undrar vilket betyg i Ma D som krävs för att klara Ma E så är svaret G. Jag har inte upplevt att elever som påbörjar Ma E i någon större utsträckning avbryter eller få IG.

Om Ma E är en extrakurs utöver dina 2500 poäng (gäller gymnasiet) så bör du kanske låta den finnas på ett s.k. samlat betygsdokument, annars riskerar betyget att sänka ditt medelbetyg.

""Ma E kan vara bra att läsa även om den inte direkt krävs för att komma in. På alla matematikintensiva högskoleutbildningar är det naturligtvis bra att ha förberett sig med så mycket matte som möjligt. Om inga ändringar sker i de antagningsregler som beslutades 2006 så kommer dessutom Ma E att ge dig en extra """"meritpoäng"""" om du söker från och med år 2010. Men det kanske inte påverkar dig för du tänker väl söka ganska snart, eller ...?""
Anonym 2007-01-21
Jo ja ska söka de här året o är bara lite oroad om ja ska klara MaE eller om jag knappt klarar MaD, har VG i matte just nu
Anonym 2007-01-27
Hej tjejen! Jag går natur o ska läsa MaE som valbar poäng. Du får 100p där du kan välja kemi breddning mattekurser datakurser etc om du går natur natur.. Jag hade mvg i hela högstadiet.. mvg i ma A o B. nu har ja gsnart gjort kalrt C.. hamnar väl på ett vg. men  huvudsaken är vad du har för känsla för själva tänkandet? Dessutom så är matte A mestadels repetetion av högstadiet.. Så den klarar du, matte b är lite roliga ekvationer, den gick kanske fort. matte C är lutning i en viss punkt i en linje, derivatans funktion. Dessutom innehåller den bra formler för talföljder. t.ex. 1,4,9,16.. matte E innehåller blandannat komplexa tal, tal som inte finns. ganska kort kurs. lycka till.
Anonym 2007-01-28
Vill bara att påpeka att ni inte borde överskatta ämnet... jag har upplevt matte som en bergodalbana.. lätt vid matte a sedan svårare o svårare och mot slutet  matte e och matte diskret så är vid tillbaka på lätt. och det är en så kort kurs också, fick ni vg vid på matte d så har ni redan ett mvg i matte e i mina ögon ifall ni självklart sköter er och gör uppgifter och liknande

Skriv kommentar: