skulle verkligen behöva råd...

Hej, jag går just nu andra året på gymnasiet och ska snart välja inriktning till trean. Just nu står valet mellan natur/natur och natur/miljö. Mitt problem är att jag vill läsa natur miljö men då kommer jag inte läsa fysik B och jag vet inte om jag kommer att behöva fysik B för att få behörighet till vissa utbildningar i högskolan.
Jag vill helst inte behöva läsa in det efter gymnasiet. Min fråga är iallafall hur lång tid det tar att läsa in fysik B efter gymnasiet på tex komvux eller folkhögskola och behöver man fysik B för att bli jurist, advokat eller läkare?
Är det olika krav på behörighet på olika högskolor?
är tacksam för alla råd jag kan få...
Sussie 2007-12-05 00:57

Kommentarer:

Julian 2007-12-05
krävs för läkare men inte för juristutbildning. Du kan läsa Fysik B på kanske två månader, det är ju en stor kurs, 150 p, och jag upplevde den som den tyngsta av alla gymnasiekurser jag läste. Du måste ju gå ut gymnasiet innan du läser på komvux, så om du väljer att vänta med Fysik B kan du ju inte räkna med att börja plugga till till exempel läkare (eller ingenjör) direkt efter studenten.

Om jag vore du skulle jag läsa Fysik B nu, så är du fri att välja vad du vill efter studenten och slippa komvux. Det går ju alltid att läsa miljö senare om du är intresserad.
Ingmar Andersson 2007-12-05
Om du inte skaffar full behörighet redan på gymnasiet hamnar du vid ansökan till universitet fr o m 2010 i ett sämre läge i och med att du bedöms i en annan kvotgrupp än den största. Mitt råd är alltså att läsa Natur/natur.

Mitt andra råd är att fundera över vad som är gemensamt med jurist/advokat och läkare. Själv ser jag nästan bara en gemensam nämnare - jobbens status. Och det kan självklart vara skäl nog att tänka som du gör.
Sussie 2007-12-07
hej, tack jag uppskattar verkligen era råd. Igentligen är det inte så att jag verkligen vill läsa natur/miljö, utan saken är den att jag vill inte läsa natur/natur på grund av fysiken. Tycer att den bara är jobbig och miljön känns roligare även om jag inte är så jätte interessaead av det heller. Men samtidigt måste jag tänka på vad jag vill göra efter gymnasiet och om jag behöver fysik B då.Vart kan man se till vilka utbildningar man behöver ha läst fysik B för att få behörighet?

Som svar på det Ingmar skrev om den gemensamma nämnaren så förstår jag din poäng men för mig har den gemensamma nämnaren varit viljan att kunna hjälpa andra, göra en skillnad i någons liv.
Att bli läkare har alltid varit en dröm för mig efter att ha sett en dokumentär om Läkare utan gränser och advokat är något som jag börjat fundera över de senaste åren efter att jag träffat en kvinna som jobbat som advokat och jag blev direkt intresserad av yrket.
Samane hasani 2015-11-15

hej

jag går på första året på Natur, jag undrar på om man kan bli advokat när man läser natur ?

Skriv kommentar: