Kluven..

06 jan 2008
Fråga:
Jag är en tjej på 16 år som gått 1 termin i gymnasiet, media inriktning. Jag har aldrig haft lätt för skola eftersom jag har dyskalkyli och har allmänt svårt att koncentrera mig på saker som jag inte är intresserad av. Jag vill arbeta på ett skivbolag/studio elr jobba i en blomsteraffär eller något liknande. Iaf Jag vill inte gå i skolan längre. Visst det är snälla människor och så men jag orkar inte längre. jag vill ta lite ledigt och sen börja jobba, jag skiter i om jag får betalt eller inte jag vill bara göra något jag tycker om. Så min fråga är, kan jag hoppa av gymnasiet och ta praktik ett tag istället? Och eftersom min bror hoppade av gymnasiet pga av aspergerssyndrom så har vi mkt kontakt med socialen som hjälper honom få jobb/ Praktik, kan dom hjälpa mig med?

Svar:

07 jan 2008
Hej Om du hoppar av så ska den kommun du bor i erbjuda dig en plats på det Individuella programmet. Där får man ofta göra praktik. Då räknas du ändå som skolelev och du får behålla ditt studiebidrag. From nästa höst ska man sätta igång med lärlingsplatser på vissa program. Då gör man mycket praktik och läser endast kärnämnen. Det kan ju tänkas att det kommer att starta inom det området som du är intresserad av. Jag tycker du ska ta kontakt med studie- och yrkesvägledaren på din skola så kan hon hjälpa dig. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com