Jag orkar snart inte längre!

Hej!!

I sommras när jag började på en utbildning så trivdes jag inte med klassen så jag bytte till en annan linje på samma skola. Tyvärr så var både klassen och linjen värre och jag tillsist valde att byta tillbaka. detta har kostat mig väldigt mycket energi och jag känner att min klass är absolut inte som mig. Dom är inte sudiemotiverad, stör på lektionerna och är inte som mig. Så jag har inget att vara med direkt. Nu när jag har gått igenom så mycket så orkar jag inte just nu inte vara för mig själv utan jag behöver någon som lyfter upp mig. Och det finns absolut ingen sådan i min klass utan om jag ska stanna så blir jag en "ensam varg"

Så frågan är om jag ska byta till en samhällslinje med högre intagnigspoäng och hoppas att jag kommer med lite mer vettigare människor och sen efter gymnasiet plugga vidare till just det jobbet jag bestämmer mig för sen. Eller ska jag bara stanna kvar och gå denna linjen som är intressant men lidas av mina klasskamrater. Jag gillar inte att vara själv och är väldigt ledsen varje dag när jag kommer hem. Jag vet inte vad jag ska göra utan min hjärna bara snurrar runt. Stanna eller inte stanna. Stanna eller inte stanna osv. Jag kan inte ens ta egna beslut själv. Jag är helt färdig. Vad tycker du?

TACK SÅ MYCKET !!

Carl 2018-10-11 13:53

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2018-10-11

Hej,

Det låter jättejobbigt! Det är svårt att ta ett bra beslut om det känns som tankarna bara snurrar runt. Jag tycker att du ska gå till din Studie-och yrkesvägledare i skolan så ni kan ha ett ordentligt vägledningssamtal där du får hjälp att tänka klart kring din situation och komma på olika lösningar.

För att du ska kunna byta så behöver det ju finnas en ledig plats på det program och den skola du vill byta till. Därför kan det vara bra att du kontaktar olika skolor som du tror att skulle kunna passa dig bättre så du får veta vilka alternativ du har. Om det finns möjlighet att byta till en skola med ett lika intressant program, skulle du då vilja byta? Eller finns det något annat som gör att du skulle tveka att byta? Om du är säker på att du vill byta så är det bara att försköka.

Om det är så att det inte finns någon möjlighet att byta program, behöver du hitta ett sätt att trivas bättre. Då rekommenderar jag att du går och pratar med skolans kurator som ska kunna hjälpa dig med det.

Lycka till!

Skriv kommentar: