Viktigt!

30 jan 2007
Fråga:
Har sett något inlägg om frågan men har ändå inte riktigt hajjat hur det ligger till... Har i dagsläget ungefär 16,5 i betygssnitt och är i färd med att läsa upp ett par av mina VGn till MVG. Jag har sammanlagt läst 2500 poäng. KAN jag och i så fall BÖR jag läsa helt nya kurser för att sedan (förutsatt att jag får MVG i dom) byta ut dessa mot mina VGn eller har jag kvar de gamla VG-kurserna och höjer snittet litet istället med de nya? Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig trots att frågan varit uppe förut. Mvh Daniel

Svar:

30 jan 2007
Om du läser en helt ny kurs får du INTE byta ut den mot någon annan kurs i ditt slutbetyg, utan den blir ett tillägg som höjer om det är ett MVG. Om den nya kursen är 100 p divideras alltsammans med 2600 poäng istället för 2500. ""Om du tror dig ha möjlighet att höja en kurs som redan finns i ditt slutbetyg ger det """"dubbel effekt"""" - du tar bort det gamla betyget och stoppar i stället dit ett fräscht MVG. Men det är ofta lättare sagt än gjort!"" http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=969