psykolog

07 dec 2018
Fråga:
Hej jag är en nionde klassare som har meritvärde på ca 260 och villså gärna bli psykolog då jag tycker jag är gjord för det jobbet. Men efter att jag hade möte med syv så fick hon och se det som det var omöjligt för mig att bli det då det behöver 20 till 21 gymnasie poäng vilket är A i alla betyg och jag är så orolig att jag inte kommer klara det för att på inlämningar så brukar jag få A men när det kommer till prov eller muntligt så får jag panik och glömmer allting vilket sänker mi till C! Men jag vill verkligen bli psykolog då jag älskar det vekrligen och jag vet att jag kommer kämpa hårt i gymnasiet men tänk så är inte min bekämpning tillräcklig och jag har slösat 3 år åt något jag inte kan bli. Jag får panik och bara gråter för att jag vill inte att en sån grej som betyg ska ta ifrån det jag är så bra på för att alla jag känner tycker att jag är bra på det men tänk så räcker inte det? 

Svar:

09 dec 2018
Hej, Ja, det är höga intagningspoäng till Psykologprogrammet. Men du behöver inte ge upp om du inte får så höga betyg just nu. Du kan läsa upp betygen på Komvux efter gymnasiet genom att skriva prövningar. Du kan också skriva högskoleprovet och komma in genom ditt resultat där.  Lycka till!