Distansutbildning

11 dec 2018
Fråga:
Hej Jag undrar vad min dotter Linnea kan gå för distansutbildning. Hon klarade grundskolan med nöd och näppe så betygen är inte så höga. Hon vill gå Korrespondensgymnsiet men har för låga betyg. Får inte läsa upp betygen eftersom de är godkända. Har kollat upp andra distansutbildningar men de jag hittat behöver man vara minst 18 år för att få gå. Linnea är 16 år. Har hoppat av gymnasiet eftersom hon inte fixar vanlig skola. Har ADD, högpresterande autism och sociala problem.  Tacksam för svar Pia

Svar:

12 dec 2018
Hej, Korrespondensgymnsiet är det enda distansgymnasium för de som är skrivna i Sverige. Därför så är det svårt att komma in och det finns tyvärr inget annat alternativ. En vanlig gymnasieskola ska dock kunna göra anpassningar så att alla klarar av att gå e en vanlig skola. Prata med gymnasieskolor om detta och hör er gärna för vilka skolor som kan passa just din dotter. Andra med samma diagnos eller SYV från grundskolan har kanske tips på det. Det finns också speciella skolor med mindre klassar som är anpassade för exempelvis autism så kolla med er kommun om det finns några sådana där ni bor. Lycka till!