Gymnasieval

20 jan 2019
Fråga:
jag är en tjej på 15 år och jag ska gör mitt gymnasieval innan 1/2 och vet nt vad jag ska välja.  Jag är en väldigt snäll och omtänksam tjej, alltid varit en bra  medmänniska. Ja gillar även att ha ordning på mina saker och organisera o planera vad som ska göras för att göra allt lättare o mindre stressigt. Jag tar allt på lite för stort allvar o stressar för mycket. Då jag vill gillar allt perfekt o kämpar för att göra mitt bästa även fast tex skolan inte alls varit lätt och har fått kämpa mig igenom min skolgång. Jag gjorde ett dyslexi test och har vissa tecken men även inlärningssvårigheter och måste sitta flera timmar inför tex ett prov. Som person är jag väldigt försiktig och pratar inte så mycket med folk jag inte känner så bra eller känner mig bekväm med. Men när jag väll känner en person så pratat jag jättemycket om alltmöjligt och är även bestämd och målmedveten när jag värkligen har bestämt mig för något. Har även svårt att ta stora beslut och vet inte rikgtigt vad ja vill och får beslutsångest, då jag alltid vill ha andras åsikter till hjälp. I skolan gillar jag inte teknik, no, matte eller språk. Ja har alltid tyck om de praktiska lite mer o gillar när det är variation och inte bara teoretiskt. Jag gillar att resa och upptäcka världen, inredning och design som mode och utseende även skönhet, även interesserad av hälsa och mat,  önskar att jag var mer kreativ för jag gillar hur fint det blir av att tex måla då ja håller på lite med bullet journal där man planerar fast kreativt men jag tar andras idéer och sätter ihop då jag nt är kreativ men tycker det är kul. Älskar även barn, djur och fin natur. Detta är lite om mig o ja skulle behöva lite tips på vad jag ska välja  

Svar:

21 jan 2019
Hej, Jag förstår att det är svårt att välja! Det är ju du som måste ta beslutet utefter vad du tycker blir bäst. Jag tycker att det är bäst att du går och pratar med din SYV i din skola som kan hjälpa dig i din beslutsprocess eftersom jag som SYV inte kan ge dig tips om vad du bör välja. Det är något som du måste komma fram till själv. Men här kan du få lite generella tips som kanske kan hjälpa: http://allastudier.se/tips-o-fakta/2733-studiev%C3%A4gledarens-b%C3%A4sta-tips-inf%C3%B6r-gymnasievalet/. Lycka till!