Kan inte välja

Hej! Jag är 15 år och har inte långt kvar tills man inte längre får ändra sitt gymnasieval. Men jag har fortfarande inte bestämt mig! Jag ändrar mig varje dag och det står mellan två skolor. Donnergymnasiet eller Klara Teoretiska Gymnasium i Göteborg. Jag har nu 297,5 i merit och kommer antagligen höja mig till över 300. Donner har som preliminärt 215 (sista antagna) och Klara har ungefär 275. Det känns som att jag kastar bort mina poäng om jag väljer donner och jag är rädd för att jag ska bli mindre motiverad. Samtidigt som att jag är rädd för att Klara är för studiemotiverat för mig. Det är en väldigt seriös skola. Är sjukt skoltrött och vet inte om jag orkar med högt tempo på gymnasiet. Kan verkligen inte välja mellan skolorna, har skrivit ner för och nackdelar men jag tycker det är SJUKT svårt att vet ahur skolorna och om jag passar in även fast jag varit där på öppet hus. Finns det några tips? Beslutsångest. 

Kajsa onsdag 19:42

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2019-05-16

Hej,

Det viktiga är att du har bestämmt dig för ett program. Programmen ser likadana ut oavsett var du går och själva skolan eller eleverna kan inte påverka vad det är man faktiskt läser i gymnasiet. Skolan kan heller inte påverka tempot på gymnasiestudierna, oavsett hur studiemotiverade eleverna är eller hur seriös skolan verkar. Det är alltid samma tempo. 

Se inte din meritpoäng som något du ska utnyttja för att komma in på en skola med så hög meritpoäng som möjligt, utan försök se den som något som kan hjälpa dig på den skola du tror att du kommer att trivas bäst på. Du kan såklart inte veta det innan du har gått på en skola, du måste alltså chansa lite. 

Det låter som att du ändå har två bra alternativ eftersom du tycker att det är svårt att välja mellan dem. Så hur du än väljer så kommer du ju ta något som du har övervägt och som du har ett intresse för. Du kan testa att tänka bort detta med meritpoängen och se om du föredrar någon av skolorna då.

Lycka till!

Skriv kommentar: