slutbetyget!!

21 feb 2008
Fråga:
Hej! När jag bytte gymnasieskola efter första året så hamnade jag efter med naturkuskap A, jag valde att läsa den bredvid och fick betyget VG. När jag sedan på studenten ser att jag har samlat betygsdokument så har lärarna gett mig arbete och prov för B-kursen och slarvat bort pappret där jag faktiskt anmält mig till A. Eftersom A-kursen är ett kärnämne så pluggade jag upp den på Komvux, då jag behövde extrahjälp, och nu väntar jag bara på vart jag ska vända mig för ett slutbetyg. Min gamla gymnasieskola säger att jag kan göra ett tentaprov där och få hela slutbetyget från en och samma skola medan de på Komvux tycker att dem lika gärna kan skriva ut ett slubetyg. Vilket är bäst och göra, påverkas snittet när jag söker högskolan sen om jag tar Komvuxbetyget (de räknar ju ut så att jag får 2350 poäng istället för 2500) ?? Enligt honom på Komvux så skulle det inte spela någon roll och på min gymnasieskola är dem inte allt för hjälpsamma... Tacksam för svar, vill få detta klart så jag kan gå vidare i livet:) Mvh Jennie

Svar:

25 feb 2008
Hej Egentligen spelar det ingen roll vem som skriver ut det. De kurser som inte kommer finnas med i ett slutbetyg frånkomvux är Idrott och Hälsa A ovh Estetiska veksamhet. Det kan ju på verka ditt meritvärde. Det brukar vara den skola där man sist läste som skriver ut slutbetyget. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com