kan gymnsiet göra undantag?

Hej jag är en elev som har gått ett år på gymnasiet för att läsa upp mina grundskole betyg.Jag har klarat alla ämnen utan mattmatiken som jag nu ska läsa upp på sommarskolan och jag ska verkligen kämpa för att få den eftersom jag har ett dröm gymnsieum jag vill komma in i som ligger utanför min kommun göteborg. Det är en musikskola, så jag har gjort ett antagningsprov också. Men problemet är nu att sommarskolan kommer vara slut en vecka efter antagningen redan är gjord, så då kommer jag hamna som resev och då är det väldigt liten chans att komma in eftersom det är så många som söker . Min syv sa att jag kommer vara reserv på alla gymnsium jag ansökt till men att jag också kan kontakta min drömgymnsium och se ifall de kan göra något eftersom de jobbar med ett annat kanseli i en anna kommun. kan jag ha någon chans jag vill verkligen komma in? är det något annat jag kan göra ? ifall jag kontakter dom hur kan jag på bästa sätt få dom att förstå att jag vill ha en plast på skolan.

Mvh/Maria

Maria 2019-06-12 13:09

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2019-06-12

Hej Maria,

Vad roligt att du har hittat en skola du vill gå på! Om din sommarskola inte blir klar i tid så att du kan få betygen inarapporterade till slutantagningen så blir det ju så att du hamnar i reservantagningen. Det är en bra idé att kontakta skolan du vill gå på och fråga om det finns något de kan göra för att hjälpa dig. Du kan inte göra så mycket mer än det. Kontakta skolans rektor och förklara din situation bara. 

Lycka till!

Skriv kommentar: