Jag vet inte vad jag ska göra efter gymnaniet

hej!
jag är en 19 årig tjej som läser naturvetenskapliga programmet, jag vet inte vad jag ska göra efter gymnasiet. jag vill plugga men jag vet inte vad....
Jag får panik... jag vet inte vad jag gillar...
Hjälp!!!!!!!
A. 2008-03-05 01:15

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-03-05
Hej
Jag tycker du ska boka en tid hos din studie- och yrkesvägledare för ettt eller flera samtal kring din framtid.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Metrak 2008-03-06
Du är inte ensam om ditt problem, känner flera som har samma problem (även jag har haft det problemet!)

Men om du har bestämt dig för att studera vidare är du halvägs.
Genom att du har gått Natur  har du läst ganska brett inom många ämnesområden, då kanske du kan avgränsa dig till ett vist område du känner att du vill studera inom.
D.v.s känner du mer för naturvetenskap eller samhällsvet., gillar du skriva och läsa framför räkna och labbar o.s.v. Eller känner du kanske att du skulle vilja lära dig flyttande tyska.

När du har grävt i dina intressen kan du söka en kurs, univeristeten ger massor med kurser som täcket det mesta, gillar du inte ämnet kan du lätt byta, om inget annat kan du trösta dig med att kursen bara är en termin.
Att börja ett programm när man är osäker kan kännas tungt, att tvingas hoppa av kan kännas ännu tyngre.
Faktiskt är det ju som så att programmen betsår av kurser och om du söker ett program senare kan du ofta tillgodoräkna dig tidigare poäng (om det inte är helst skilda områden)

När du väl börjar studera kommer det säkert klarna.

Bara några tips på vägen.
Christine 2008-03-07
Hej! Jag vet hur du känner det. Börja fundera på vad du tycker är kul och har intresse för. Ofta finns det alltid något. Är det något särskilt du tittar på på TV, läser om etc. Vad har du tyckt varit mest intressant i allt pluggande på gymnasiet. Kanske kan du börja med att jobba ett tag eller varför inte åka utomlands. Det gjorde jag. På språkresa till USA, Miami, och det blev till en av de bästa tiderna i mitt liv. Om du inte känner att du vill plugga vidare med en gång alltså. Lycka till!!

Skriv kommentar: