Skillnad slutbetyg-samlat betygsdokument

Hej!
Om jag går ut med ett samlat betygsdokument (tex inte fått betyg i en 100 p kurs) men är G i resten av mina ämnen, alltså minst G i 2400 poäng, är jag då behörig att söka till högskolan, fast jag har ett samlat betygsdokument. Förstår inte skillnaden riktigt...
Anonym 2007-02-07 00:07

Kommentarer:

Anonym 2007-02-07
Hej
Om du går ut med ett samlat betygsdokument från gymnasiet är du inte behörig att söka til högskolan. Du måste ha ett slutbetyg med minst 2500 poäng och minst 90% godkänt.
Anonym 2007-02-07
Slutbetyg och samlat betygsdokument är papper med helt olika dignitet. Ett slutbetyg ger normalt behörighet till fortsatta högskolestudier (om du inte har för många IG). Ett samlat betygsdokument däremot är helt enkelt ett utdrag ur skolans betygskatalog, en uppräkning av de kurser du fullföljt. Det är inget dokument som du kan söka vidare på. Först när du är 25 år upphävs denna regel och du är fri.

""En tillägg: Ett slutbetyg kan i vissa fall vara """"reducerat"""" med en poängsumman ner till 2250 och ändå ge högskolebehörighet.""
Anonym 2007-02-08
Så jag måste alltså höja upp massor av betyg jag gick sista året med sifferbetyg sen gick jag ett år på komwux efter med betydligt bättre betyg men det är bara några av dom ämnena som räknas. Vet du om en tvåa är godkänd vissa säger det och vissa inte. Vore jätteglad för svar.

Skriv kommentar: