Bäst-före datum på gymnasiebetyg??

Jag har inget slutbetyg från gymnasiet för jag hoppade av. Däremot har jag betyg från många av kurserna. Nu tänkte jag läsa klart resten på Komvux. Men studievägledaren hävdar att samtliga betyg nu blivit ogiltiga för det gått typ 7 år och att jag därför måste börja om från början.

Stämmer detta verkligen? Måste jag läsa om ALLA kurser genom Komvux bara för att jag inte har slutbetyg??
Lars 2008-05-22 01:28

Kommentarer:

W.Buffet 2008-05-23
Träffade en kille på komvux som råkade ut för en liknande sak. Han hade läst 3-4000 poäng och var tvungen att läsa om allt. Enligt honom var ""bäst före datumet"" 9-10 år vad jag förstog.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-05-23
Hej
Om betygen ska vara med i ett nytt slutbetyg från komvux får de inte vara äldre än 8 år.
Hälsningar
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ingmar Andersson 2008-05-23
Detta med 8 år är något du bör strida för innan du ger upp. Lagen ger nämligen utrymme för en bred tolkning. Läs själv http://www.skolverket.se/sb/d/1472#listAnchor6956
Jag har själv hjälpt flera elever med betydligt äldre betyg än 8 år att få dem godkända. Ingenting är omöjligt med en sådan tolkning (dessutom utan logik enligt mitt sätt att se, då ett slutbetyg är giltigt livet ut). Skäl kan t ex vara: ...efter att jag gick ut Omvårdnadsprogrammet har jag jobbat inom vården ... jag har engagerat mig i politiken, idrotten, jobbet etc där jag hållit mina kunskaper levande, jag har varit utomlands, jag har läst annat som bygger på det jag lärt på gymnasiet ... you name it. En studievägledare eller rektor med stort hjärta ger dig alla möjligheter i livet ...

Skriv kommentar: