Meritpoäng 2010

Hur räknar jag ut mina meritpoäng? Jag har läst Spanska steg 1 och steg 2,tyska tom steg 5, matte a,b,c,d och e, engelska a och b.
Hur många meritpoäng har jag då 2010? Får jag 2,5 extra eller skulle jag läst engelska c också då?
Kristoffer 2008-06-26 01:31

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-06-26
Hej
Det beror vilka utbildningar du söker till. Om någon av kurserna du räknar upp krävs för behörigheten så får du inget meritpoäng.
Du får inga meritpoäng för spanskan eftersom steg 3 är första steget för meritpoäng. Krävs inte steg 3 i tyska så får du 0,5 för steg 3 resp steg 4.För steg 5 får du inget eftersom du först måste uppnå till 1,0 i annat språk.
Du får 0,5 för En B och det inte krävs för behörigheten. När det gäller matematik får du 0,5 poäng för den nivå över behörighet dock högst 1,0.Om t ex söker en utbildning som kräver Ma B så får du poäng för C+D.
Du kan alltså får olika många meritpoäng beroende på vilka kurser som krävs för behörighet. Dessutom kan man få meritpoäng för fördjupningskurser som är relevanta för den utbildning du söker. Gå in på länken för att se vilka kurser det är
http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/utbildning/grundniva/tilltradetillgrundniva/kommandeandringaravtilltradesregler/sammanfattningavdenyareglerna/omradesbehorigheter.4.6923699711a25cb275a8000988.html
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Walid kazemyar 2008-06-26
Hejsan,

Jag funderar på att läsa till Tandläkarutbildning i Danmark och undrar om utbildningen är på Engelska? eftersom jag har väldigt svårt för danska språk med tanke på att jag har bara bott i snart 7 år i Sverige. Sist men inte minst, hur mycket måste man ha i snitt för att komma in och eventuellt särskild behörighet o.s.v.?

hälsningar walid
Kristoffer 2008-06-26
Det står något i länken du hänvisade till om att man kan få 0,5 för steg 2 på spanskan eller 0,5 för steg 5 i tyskan om man tidigare uppfyllit kraven för att få 1,0 i steg 3 och 4. Omöjligt att hänga med i hur de menar. Det är läkarlinjen jag har tänkt mig.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-06-27
Hej
Jag bifogar en länk med vad som gäller när det gäller meritpoäng.
http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/utbildning/grundniva/tilltradetillgrundniva/kommandeandringaravtilltradesregler/sammanfattningavdenyareglerna/meritvarderingavmeritkurser.4.6923699711a25cb275a80001002.html
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Kristoffer 2008-06-27
Tolkar jag det rätt att jag inte får någonting för engelska B på läkarlinjen. Att jag får 0,5 för matte e, 1,0 för tyska steg 3 och steg 4 och 0,5 för spanska steg 2 alternativt för tyska steg 5? Alternativt? Sammanlagt 2,0 poäng. Vi som gick ut skolan nu borde ha blivit upplysta om det här. Det hade ju varit enkelt att pröva i engelska c  eller spanska steg3 när det bara krävs godkänt i det och lagt det i ett samlat betygsdolument. Nu hamnar vi ju i grupp 2 om vi prövar. Jag och mina vänner hade ingen aning om det här när vi valde kurser inför 3:an.

Skriv kommentar: