Samlat betygsdokument, vad saknas?

30 jun 2008
Fråga:
Hej. Jag gick ut gymnasiet förra sommaren. Jag blev, precis som tjejem i ett annat inlägg mycket förvånad när jag öppnade brevet och fick ett samlat dokument. Jag hade under gymnasietiden bytt skola, och missat en kurs, tror att det var individuellt val eller estetisk verksamhet. Något av dem iaf. Jag läste andra kurser, och fick nog med poäng ändå, alltså 2500. Fick NU reda på att detta gör att jag inte har behörighet till högskola. Så kan jag då läsa vilken kurs som helst på komvux, eller måste jag läsa just den kursen jag missade, för då måste jag ju kanske veta precis vilken det var! Hur gör jag då? Panikkänslorna hopar sig, jag vet inte var jag ska börja! HJÄLP!

Svar:

01 jul 2008
Hej Kom du upp till 2500 poäng och ändå inte fick ett slutbetyg så saknade du nog Estetisk verksamhet som är en kärnämneskurs och som måste ingå. Det du kan göra är att vända dig till komvux och där läsa en kurs. Om du redan har 2500 poäng och alla andra kärnämen(Estetisk verksamhet och Idrott ingår ej i ett slutbetyg från komvux) så har du egentligen tillräckligt för ett slutbetyg på komvux. Men du måste nog läsa någon kurs hos dem för att kunna få ett slutbetyg utskrivet. Det du bör känna til är att om du söker en ögskoleutbildning efter 2010 så hamnar du i grupp 2, den s k kompletteringsgruppen eftersom du har ett betyg innehållande både kurser från gymnasiet och komvux. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com Hälsningar