Gymnasiepoäng

Jag far aldrig ratsida pa gymnasiepoangen och vad man far ochinte far gora nar det galler att lasa upp sina betyg. Jag gick natur och hade G i tva sprakkurser, franska steg 4 och 5 (for det ar val dem man laser om man last sprak pa hogstadiet...). Numera har jag dock spendarat flertalet manader i sydamerika och pratar mer spanska an jag nagonsin kommer prata franska. Taktiskt sett vil jag da sjalvklart plugga spanska pa komvux och byta ut franska 4 och 5 mot spanska 1 och tva. Vill aven lasa spanska 3 och byta ut ett seglingsbetyg samt ett svenska B betyg.

Kan jag gora detta? Kan jag byta ut ett sprakbetyg mot ett annat med lagre steg. Jag har ju aldrig last skolspanska. Far jag byta ut Sv B och fortfarande kallla det natur? Varfor vill jag kalla det natur?

SKulle uppskatta mycket om nagon ville svara pa detta.

Tack pa forhand.
Anonym 2007-02-14 00:09

Kommentarer:

Anonym 2007-02-14
hej nej du kan inte byta ut några av de ämnena som står på ditt slutbetyg. sjukt, jag vet! dukunde gjort det innan du sluta gymnasiet dock. Synd bara att man inte fick reda på det då...
Anonym 2007-02-15
Tycker iofs inte att de är sjukt att man inte kan byta ut ämnen på sitt slutbetyg. Det som däremot är sjukt är att man kan göra det om man har ett samlat betygsdokument. Dock är väl detta svårt att komma ifrån.

Så som svar på din fråga blir alltså att du inte kan byta ut ditt SvB-betyg. Hur det däremot är med språket är jag lite mer osäker på. Det kan vara så att det går att ersätta t.ex. Franska steg 4 med spanska steg 4 om detta har samma kurskod. T.ex. kan man ju byta ut Musik mot Bild eftersom det är samma kurs (estetiskt val). Däremot tror jag inte du kan byta ut steg fyra mot steg 1. Är dock inte säker på detta, så kolla för säkerhets skull upp det en extra gång!
Anonym 2007-02-15
Språk är bara utbytbart om du har samma språk och samma steg. De har alla olika kurskoder.

I kursen estetisk verksamhet (som Helen skriver om) har inriktningarna bild, musik osv samma kurskod, och så blir det alltså en helt annan sak.

I ditt fall Fredrik har du självklart möjlighet att LÄGGA TILL spanskan, och detta kan höja. Men du får inte BYTA UT mot andra betyg.

Skriv kommentar: