IB-avhoppare

08 sep 2008
Fråga:
Jag har just påbörjat tredje och sista året på ett IB-program (International Baccalaurate) men jag har helt tappat intresset för denna utbildning och vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag vill hoppa av och börja någon annanstans, men då jag inte har några svenska gymnasiepoäng för vad jag gjort under andra året betyder det väl att jag måste gå om tvåan? Jag har redan gått om ett år, så det är något jag inte är pigg på. Helst vill jag bort från gymnasiemiljön, jag trivs inte -- fyller snart 19 och orkar inte med tonårsdramat längre -- men jag vet inte vad jag har för val. Så vad jag vill veta är: vad har jag för val, FÖRUTOM att skaffa ett jobb? Jag bor i Stockholm, om det hjälper för att ge några tips. Och mina föräldrar bor i Småland.

Svar:

09 sep 2008
Hej Jag tycker det låter som du har många funderingar som både rör skolan och annat.Tyvärr är det inte lätt att få jobb idag om man inte har en gymnasieutbildning. Det bästa vore ju om du kan försöka gå kvar på IB eftersom du bara har ett år kvar. Det kan vara svårt at byta program och fortsätta ett annat om man har gått IB. Jag tycker du ska boka en tid hos en studie- och yrkesvägledare för att gå igenom din studiesituation. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com