Hur räknar jag ut mitt betygsnitt?

Hej igen!

Jag har ännu några frågor till dig.
Jag har som sagt ett slutbetyg från gymnasiet som är reducerat pga jag tog bort matte A samt B.
Jag har medelmåttiga betyg med tyvärr ett IG i Latin 230 poäng samt ett IG i Italienska B130 poäng. Detta medför att jag ej har 90% godkänt för att komma in på högre studier, ssk-programmet som jag drömmer om.

Efter gymnasiet läste jag vårdutbildningen till undersköterska vid Komvux. Jag fick MVG i de flesta stora kurser i ett samlat betygsdokument.
Vad jag förstod av ditt tidigare svar, kan jag alltså lägga i hop dessa två olika betyg (slutbetyget och samlade betygsdokumentet) och räkna ihop ett snitt utav dessa. Är meritvärde detsamma som snitt? Hur gör jag för att räkna ut snittet/meritvärdet? Mina MVG bör väl höja mina två IG samt G? Och hur många poäng är matte A samt B?

Hoppas att du förstår och svarar på mina kanske många och luddiga frågor, eftersom jag ej får tag på studievägledaren här.

MVH Sandra
Sandra 2008-12-11 01:54

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-12
Hej
Du lägger till alla kurser från vårdutbildningen som höjer ditt snitt och delar med den nya poängsumman. Jag bifogar en länk med en uträkningsfunktion
http://www.vhs.se/templates/Slutbetyg.aspx?id=968
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: