Hoppa av gymnasiet

Hej,
Jag har stora funderingar på att hoppa av gymnasiet, jag går induviduella programmet. Jag har inte godkänt i matte och engelska. Hur blir det om jag hoppar av nu? Kommer jag inte att komma nånvart i livet? är allt kört? Jag vill inte sluta som städare eller telefonförsäljare. Jag vill bli polis, veterinär eller hemskt gärna fotograf. Kan man bli det genom komvux? måste man vara 20 år för att gå där? En kompis sa att man kan få komma in på komvux o läsa upp betygen i matte och engelska där om man är skriven på individuella programmet. stämmer det? Och hur kan jag göra om jag nu väljer att hoppa av, hur ska jag kunna utbilda mig så mycket som möjligt? det är det jag vill! Och är det sant att man måste ha gått på ett gymnasium för att få söka in på polishögskolan?? Hur blir man fotograf?? Väldigt tacksam för svar! Det är panik!
Anonym 2007-03-08 00:13

Kommentarer:

Anonym 2007-03-12
Hej
Inget är kört men idag är det  ett måste att gå gymnasaiet om man vill komma in på arbetsmarknaden eller söka vidare till en utbildning.
Ett råd är att läsa färdigt matte och engelska så du blir behörig till gymnasiet sedan kan du kanske göra ett uppehåll och praktiksera via individuella programmet innan du hoppar på ett gymnasieprogram. Vissa IV köper platser på komvux. Vil du själv söka till komvux för at läsa in gymnasiet så måtse du fyllt 20 år.
Jag tycker du ska prata med din studie- och yrkesvägledare om din framtid.
Christine 2007-06-11
Hej! Förstår om du är skoltrött. Det var jag med. Mitt råd är också att iaf gå klart individuella programmet så att du får godkänt i matte, svenska och engelska. Sen kan du ta ett sabbatsår om du vill eller fortsätta läsa ämnen på KomVux. För veterinär är kraven väldigt höga i Sverige och du behöver höga betyg. Ett sätt kan vara att försöka med utlandet men oavsett så behöver du gymnasiet och naturämnena. Jag har själv som dröm att bli veterinär och läste naturämnena på KomVux och ska försöka komma in  Danmark nästa år. Lycka till!!
Peter 2016-09-15

Hej, jag är en kille på 18år som går tredje året EL på gymnasiet, jag har verkligen tappat intresset för detta program. Jag var väldigt osmart som inte tog tag i det här när jag gick i tvåan, Och istället så känner jag att jag vill hoppa av, komma ut i arbetslivet och slippa all stress över prov osv. 

Jag är liksom inte en sådan person som slänger in hanskarna när det blir lite tufft, som sagt så kämpade jag mig igenom tvåan och det gick helt okej. Men över sommarlovet som gick och nu 5 veckor in på första terminen känner jag att jag måste göra något åt saken. Jag går till syven för att prata med någon om detta. Men jag känner att de alternativ hon rabblade upp så var det att hoppa av som jag fastnade för. 

Jag har lite fundersam hur jag ska göra för jag tänker dagligen på att hoppa av. 

P.s självklart har jag pratat med nära och kära men får bara svaret att kämpa på sista året nu. Men utan vilja och motivation så är det jobbigt. 

Tack för att ni tog er tid och läste. 

Skriv kommentar: