gymnasiestudier

13 mar 2007
Fråga:
Hej! Jag skriver till er istället för min lillebror som är 17 år. Jag skriver för honom då jag känner att han kanske inte har gjort ett rätt val gällande hans gymnasiestudier. Det är så att först började han att studera datateknik, som i början gick bra, men i programmet ingick även fysik, kemi och matematik, som är ämnen som han inte tycker om, speciellt matte. När han iaf började läsa matte så hände det något, han förlorade motivationen och berättade för oss att han inte ville fortsätta med programmet, han gick iaf ut året och efter sommaren (ht06) började han studera på energiprogrammet, till rörmockare. Nu har det gått mer än en termin och han har berättat för mig att han inte vet om han har gjort ett rätt val. Han har mycket praktik och han säger att det inte känns som ett gymnasium och att han redan har ont i rygg osv. Men att han inte kan hoppa för att då förlorar han två år och om han nu skulle hoppa av så vet han inte vad han ska plugga då han inte vill återvända till datateknik. Min fråga är nu, vilka möjligheter eller begränsningar har han med hans nuvarande utbildning till rörmockare. Jag menar att om han iaf fortsätter med denna program och efter gymnasiet väljer att inte jobba inom det området, vilka möjligheter resp. begränsningar har han? han är väldigt duktig på datorer och kan allt men han är svag i matematik. Om han skulle välja att studera vidare inom datateknik måste han läsa en massa kurser på komvux för att komma in? och om han inte vill plugga på högskola, finns det andra alternativ som har med datateknik att göra?, några kortare utbildningar med bra jobbmöjligheter inom teknikområdet? Med vänliga hälsningar Melek

Svar:

14 mar 2007
Hej Oavsett vilket gymnasieprogram man går så får man idag den grundläggande behörigheten till vidare studier. Även om man går ett yrkesförberedande program så behöver man inte arbeta inom det området. Om han sedan vill söka något teknisk på högskolan måsta han komlettera antingen på komvux eller på ett basår på högskolan men det är inga problem. Så det bästa är nog om han orkar gå kvar och sedan har han alla möjlgheter att göra något annat.