SNÄLLA RARA HJÄLP MIG!

Jag går tredje och sista året på gymnasiet. Läser natur och har kommit fram till att det inte var något för mig. IG i fysik B, matte C och matte E är att vänta. Det blir totalt 300 poäng IG utav 2500, alttså mer än 10 %. Jag undrar nu om jag ens får ta studenten? Och om jag får det, kan jag läsa upp _andra_ ämnen än dessa som jag fått IG i? Typ, samhällskunskap B, historia B och religion B? Om jag får läsa upp dessa ämnen, räknas det då när jag söker in till en högskola? Eller räknar man med de gamla betyg som jag fått IG i också? ´

Tacksam för svar
Victor
Anonym 2007-03-14 00:14

Kommentarer:

Anonym 2007-03-15
Hej
Klart att du kan ta studenten!
Du får ju ut ett slubetyg även om inte uppfyller  den grundläggande behörigheten till höskolan.
Du kan inte gå bort dina IG genom att läsa andra kurser men du kan komma upp till 90% om du läser andra kurser(s k tilläggskomplettering) som läggs till. Vill du däremot få bort dina IG så måste du läsa ju samma kurser.
Anonym 2007-03-16
Så om jag läser upp 300 poäng i något annat än de ämnen som jag fått IG i så spelar det ingen roll, mitt snitt höjs inte?

Dessa kurser som man fått IG i, kan man läsa de på distans och göra slutprovet hemma?
Anonym 2007-03-19
Hej igen
Du kan höja ditt snitt genom att läsa andra kurser men du kan inte byta bort kurserna mot dina kurser med IG. Lägger du till kurser du inte läst innan höjer det ditt snitt men inte lika mycket som om du höjer de kurser du har IG i.
Du kan anmäla dig till prövning i kurserna. Det innebär att du läser kursen på egen hand och gör ett slutprov-

Skriv kommentar: