Sp med inriktning

30 okt 2009
Fråga:
Hej jag är intreserad av en gymnsasiskola i ystad som har sammhällsprogram med inriktning CSI.  Jag är inte HELT säker om jag vill jobba inom CSI områndet om man säger så. Men eftersom jag har tänkt att gå sammhällsprogrammet med inriktningen borde jag väll ändå har många dörrar öppna till arbete och högskola/universitet ? Jag skulle bli väldit glad om jag kom in på programmet men komuen som jag bor i betalar ju de tre åren som jag går där. Jag är därför lite orolig över att dem kommer säg nej. Hur vanligt är det att dem säger nej ?

Svar:

02 nov 2009
Hej Även om du vill arbeta inom det området så måste du fortsätta att läsa på universitetet. Programmet ger dig grundläggande behörighet. Du kan säkert också välja till kurser som dig en bra grund för fortsatta studier. Om du redan bor i Skåne så får du lov att söka till vilken kommun du vill. Om du bor utanför Skåne så kan kommunen säga nej.Men det svaret kan de säkert ge dig redan nu. Ta kontkt med din studie- och yrkesvägledare eller ring till intatningsnämndn där du bor. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com