kan man läsa om gymnasiet?

Hej!
Jag skulle vilja komma in på arkitekturutbildningen men det är ju oerhört höga intagningspoäng för att bli antagen. Jag gick ut med ett samlats betygsdokument från gymnasiet och saknar ca 900p för att få ett slutbetyg. Jag tror inte att det är nån som helst problem att få ett slutbetyg på ett år. Men jag fundera höja vissa av mina tidigare kurser (från VG till MVG) för att jag vill ha 20,0 på slutbetyget. Känns det lite för ovärt att satsa på det eller finns det andra lättare sätt? Jag vet att det kostar 500kr/kurs att höja betyget men det är det absolut värt för att jag vill få en bra chans att komma in. Men kommer jag då att hamna i kompletteringsgruppen trots att jag höjt mina betyg innan jag få ett slutbetyg?
Emelie 2009-12-14 02:45

Kommentarer:

Lotta 2009-12-15
Högskoleprovet skulle vara ett alternativ för dig eftersom du hamnar i kompletteringsgruppen och det är svårt att säga vad som kommer krävas men högsta skulle man väl tippa på.
Sss 2009-12-15
Har du behörighet till högskolestudier med det samlade betygsdokumentet du nu har? För att kunna söka på högskoleprovsresultat måste man vara behörig till högskolestudier och ha allt det som krävs för den utbildning man vill söka till, specifika kurser. Har du behörighet men inte rätta poängen för att komma in via betyg så kan högskoleprovet vara något att satsa på. Bra poäng där tillsammans med behörighet till utbildningen kan ge dig inträdesbiljett till utbildningen när betygspoängen inte räcker till.

Folkhögskola kan vara en väg men tror det kan ge mest om du nu inte har högskolebehörighet och då kan läsa in det på folkhögskola och sedan söka in till utbildningen i folkhögskolekvoten. Det är en egen urvalsgrupp men det brukar inte vara så många som antas där. Men man kan ha både det och göra hp och komma med i hp urvalsgruppen också...
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-12-16
Hej
Samlat betygsdokument från gymnasiet ger inte grundläggande behörighet. Eftersom du inte har något slutbetyg måste du läsa färdigt på komvux. Om du kommer in på komvux så tror jag att du kan läsa om de kurser du har IG i utan att behöva göra prövningar och betala för kurserna. Börja med de kurser du behöver för att få grundläggande behörighet och gör under tiden högskoleprovet. Eftersom du kommer att prövas i kompletteringsgruppen så tänk också på att skaffa dig meritpoäng. Man kan också söka in på arkitektprovet men du måste ha den grundläggande behörigheten.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Arkitektstuderande 2009-12-17
Har du grundläggande behörighet kan du göra arkitektprovet. ungefär hälften av studenterna antas på betyg och andra hälften på provet.

""Av egen erfarenhet vet jag att många som börjar arkitekt direkt efter gymnasiet hoppar av första/andra terminen eller tar ett studieuppehåll ganska tidig. Att plugga arkitekt är en personlig mognadsprocess och man är kaske inte mogen direkt efter gymnasiet, ävern om man då är """"vuxen"""".""

ps: varför vill du bli arkitekt, vad är det som lockar?

""Vissa utbildningar kräver att man har en periods arbetslivserfarenhet innan man börjar plugga, egentligen borde det nog gälla för arkitekt också. Jag rekommenderar att du i lugn och ro läser upp betygen du känner att du orkar och har lust till, samt att du gör arkitektprovet när tillfälle ges. Sen kan det vara bra att gå en mindre, """"designförberedande"""" utbildning på folkhögskola innan, exempelvis konst eller foto.""

Att vara arkitekt innebär att du alltid kommer att bli subjektivt bedömd. Det kommer alltid finnas åsikter om det du skapar, som grundas i folks personliga tyckande eftersom det varken finns rätt eller fel, bara smak. Är du beredd på att möta och ta till dig sådan kritik? Att gå en mindre förberedande utbildning kan förbereda dej för det momentet och ge dej en bas att prata kring design.

I korthet
- gör något annat ett år eller längre
- gör arkitektprovet när tillfälle ges
- läs upp betyg om du vill söka med betyg också
Arkitektstuderande 2009-12-17
Har du grundläggande behörighet kan du göra arkitektprovet. ungefär hälften av studenterna antas på betyg och andra hälften på provet.

""Av egen erfarenhet vet jag att många som börjar arkitekt direkt efter gymnasiet hoppar av första/andra terminen eller tar ett studieuppehåll ganska tidig. Att plugga arkitekt är en personlig mognadsprocess och man är kaske inte mogen direkt efter gymnasiet, ävenn om man då är """"vuxen"""".""

ps: varför vill du bli arkitekt, vad är det som lockar?

""Vissa utbildningar kräver att man har en periods arbetslivserfarenhet innan man börjar plugga, egentligen borde det nog gälla för arkitekt också. Jag rekommenderar att du i lugn och ro läser upp betygen du känner att du orkar och har lust till, samt att du gör arkitektprovet när tillfälle ges. Sen kan det vara bra att gå en mindre, """"designförberedande"""" utbildning på folkhögskola innan, exempelvis konst eller foto.""

Att vara arkitekt innebär att du alltid kommer att bli subjektivt bedömd. Det kommer alltid finnas åsikter om det du skapar, som grundas i folks personliga tyckande eftersom det varken finns rätt eller fel, bara smak. Är du beredd på att möta och ta till dig sådan kritik? Att gå en mindre förberedande utbildning kan förbereda dej för det momentet och ge dej en bas att prata kring design.

I korthet
- gör något annat ett år eller längre
- gör arkitektprovet när tillfälle ges
- läs upp betyg om du vill söka med betyg också

Skriv kommentar: