Studera utan gymnasiebetyg

Hej!
Funderar på att börja plugga, men har ett jobbigt problem. Vill verkligen utbilda mig till sjuksköterska, men vet inte hur det skulle gå till i och med att jag saknar gymnasiebetyg, jag har nämligen bara ett såkallat samlat betygsdokument.
Finns det någon chans att jag kan börja studera till det yrket jag verkligen vill jobba med utan att behöva läsa in gymnasiekompetensen först?
Rebecca 2010-02-11 02:54

Kommentarer:

Sanna 2010-02-11
Nej, du måste ha ett sluttbetyg.
MJK 2010-02-12
Du måste ha ett slutbetyg. Ett samlat betygsdokument ger inte längre grundläggande högskolebehörighet. Vänd dig till någon skola som erbjuder vuxenutbildning.
Sussi 2010-02-12
Vill du inte läsa in gymnasiekompetensen för att det är jobbigt? Sjuksköterskeutbildningen är inte alltid en dans på rosor den heller. Du kan ju söka om att få dina meriter validerade, ansöka om reell kompetens. Men sjuksköterskeutbildningen kräver inte bara grundläggande högskolebehörighet utan särskilda kurser också, bland annat naturkunskap b. Tror det är svårt att få genom validering. Vänd dig till komvux i den kommun du är skriven i alt kolla vad folkhögskolor har för alternativ för dig att bli behörig till sjuksköterskeutbildningen. Läser du in gymnasiet först så får du lite känsla för studieteknik och lite studievana och så vidare som du har nytta av när du läser till sjuksköterska.
Rebecca 2010-02-12
Tack så jättemycket för era svar! Har nu vänt mig till komvux för att börja läsa in gymnasiekompetens i alla fall. Bita i det sura äpplet helt enkelt :P
Sanna 2010-02-12
har du ett samlat betygsdokument som är mindre än 8 år gammalt, behöver du inte läsa upp alla ämnen, du kan bara läsa det du behöver och sedan lägga till de kurser du redan har betyg i.

Skriv kommentar: