IG

Slutar gymnasiet om 2 veckor. IG i Tyska A, Svenska B, Projektarbetet, Kemi A, Matte D, Samhäll A. Hur ska jag kunna gå högskolan i framtiden i och med de nya reglerna och allt. Är det kört eller gäller det att plugga upp till max 250poäng ig eller högskoleprovet eller liknande?
Forsmark 2010-05-18 03:07

Kommentarer:

Sabina 2010-05-18
nej det är inte hört, du kan plugga upp dem så att du får grundläggande behörighet. sen när du söker så kommer du att hamna i den kompletterande kvoten, den har färre platser.
Sss 2010-05-20
Finns alternativ att välja på. Du kan läsa in högskolebehörighet på folkhögskola och komvux. På folkhögskola kan det ta sådär ett år, men gäller att kolla att man läser rätt linje så man kan få högskolbehörigheten där. Läser man på komvux, kompletterar där, hamnar man sen i kompletteringsgrupp som har färre platser att slåss om. Hur det påverkar kan man inte säga nu när man inte har sett resultatet, men populära utbildningar blir nog svårt att söka till i kompletteringsgruppen. Men läser du in behörigheten så kan du göra högskoleprovet också och kanske komma in med det. För att ha en chans med högskoleprovet måste man ha högskolbehörighet, utan behörighet kommer man ingenstans med högskoleprovet, hur bra man än fått där.
Famo zoiter 2010-05-20
heej jag har ig i svenska och går i nian vi slutar skolan om 3 veckor och skulle inte vilja gå i inviduella progamet vad ska jag göra ??????
Pelle 2010-05-21
Vissa kommuner erbjuder sommarskola. Kolla om det är en möjlighet hos dig.
Famo zoiter 2010-05-21
finns det sommarskolan ???????
assa är jätte rädd och vet inte vad jag ska göra vet du vart i gbg det finns sommarskola ???

Skriv kommentar: