samlat betygsdokument?

30 maj 2010
Fråga:
Hej Jag började gymnasiet 2006 men åkte iväg som utbytestudent till USA i ett år. Jag ska nu ta student om någon vecka och har blivit erbjuden att lägga Matte E på ett samlat betygsdokumet. Jag undrar nu om det finns några nackdelar med detta. Jag har hittills MVG i alla ämnen och jag kommer få reda på mitt resultat i Matte E i veckan. Just nu har jag ämnet som en utökad kurs. Om jag skulle få VG i betyg vad rekomenderar du då att jag ska göra. Jag har sökt in till läkare i Sverige och där har ju inte Ma E någon betydelse men jag har även sökt till Danmark och Norge. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och skulle uppskatta om du kunde hjälpa mig. Mvh Maria

Svar:

31 maj 2010
Hej De elever som nu går ut åk 3 kan inte lägga sina utökade kurser på ett samlat betygsdokument. Alla kurser ska redovisas på slutbetyget och de utökade kurserna ska markeras med ett U och räknas då inte med i meritvärdet. Så oavsett betyg så räknas den inte med och kan inte sänka ditt meritvärde. Men du kan ändå få meritpoäng för kursen. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com