Jobba med djur

Hej!
Jag ska börja 9:n efter sommarlovet men har inte bestämt mig för vilken gymnasieskola/linje jag ska välja. Om jag vill jobba som veterinär, djursjukvårdare eller djurvårdsinspektör, vilken skola/linje ska jag välja då? Var i Sverige finns de skolorna? Om jag ångrar mig när jag går linjen, vad kan jag då bli? Vad gör en djurvårdinspektör (kan väldigt lite om detta)? Är det svårt att få jobb inom dessa arbeten? Hur lång är studierna? Bra lön? Var kan jag jobba om jag utbildar mig till djurvårdsinspektör? Finns det något jobb jag inte tänkt på (jag vill jobba med och rädda djur)?
Snälla, snälla besvara mina frågor! Jag skulle vara så tacksam! Jag har ingen annan att fråga dessa frågor...
Vänliga sommarhälsningar!
En desperat Emma
Emma 2010-07-01 03:11

Kommentarer:

Emma 2010-07-01
Hur stor chans är det att komma in på skolorna. Vad behöver man för poäng?
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-07-02
Hej
Högskoleutbildningar som leder till veterinär, djursjukvårdare och djurvårdsinspektör kräver kurser som finns på det Naturvetenskapliga programmet.  Så vill du ha alla dörrar öppna så är nog det NV bästa programmet eftersom du då blir behörig till de samtliga utbildningar som leder till arbete med djur. Det finns gymnasieutbildningar med olika djurinriktningar och det vanligaste programmet är då Naturbruksprogrammet. Men går du Naturbruksprogrammet blir du t ex inte behörig att söka till Veterinärprogrammet utan måste i så fall läsa kurser efter gymnasiet.
Vill du arbeta med djur så finns det tre högskoleutbildningar och alla ligger på SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet. Veterinärutbildningen är 5 år, djursjukskötare och Etologi och djurskydd(som leder till djurskyddsinspektör) är 3 år.För att komma in på Veterinärutbildningen måste man ha högsta betyg i alla kurser. För att komma in på de andra utbildningarna krävs bra betyg med inte högsta betyg.
Du kan läsa mer om utbildningarna och yrkena på länken.
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com

Emma 2010-07-03
Låter det som ett bra alternativ? Har någon hört något om det? Vilka poäng behöver man för att komma in?

Skriv kommentar: