Produktutvecklare inom livsmedel

23 apr 2007
Fråga:
(skulle gärna vilja få svaret skickat till min e-post) hejsan! jag läser just nu hotell/restaurang-programmet och ska bli kock. Mitt mål är att längre fram bli produktutvecklare inom livsmedel på något erkänt företag som exempelvis Findus eller Familjen Dafgård eller så. Min fråga: Var ligger lönen på ett sådant arbete

Svar:

24 apr 2007
Det är inga lätta frågor Du ställer. Det är helt riktigt att kockar, förutom i restauranger etc., även kan arbeta i provkök, cateringsfirmor etc. och även vid Färdigmatstillverkare. Jag vill även tipsa om t. ex. ICA.s och KF:s provkök, vilka båda har gamla anor. Om du kan uppnå dina mål , som kock eller om du måste vidareutbilda dig vet jag inte. Vad gäller ICA och KF så är det många tidigare  Hemkunskapslärare som arbetar. Dessa har även en stark ställning som matskribenter m.m. Kostekonomutbildning kan även vara en bra grund för kommande arbeten som produktutvecklare m.m. Vi har även högskoleutbildning i Skara och Kalmar, som kan vara en bra grund för högra tjänster inom Livsmedel och även YTH-utbildning samt en del KY utbildningar. Här tror jag emellertid, att det bästa är, att du själv tar kontakt med t. ex. Findus eller Dafgårds och frågar efter deras behov och vilken/vilka utbildningar eller vilken bakgrund de söker. ""Företagen brukar under """" Jobba hos oss """" ange nya jobb. Tyvärr har jag där inte kunnat hitta något som är exakt vad du söker. e har heller itn er angett lön eller utbildningskrav."" Det kan även vara bra att du får reda på hur en kock står sig i kon kurrensen med hemkusnakspslärare, Livsmedelsingenjörer, kostekonomer m.m., men ofta är det fråga om personen och inte exakt utbildningsbakgrunden. Kommer jag på n ågot mera så återkommer jag.