Komvux

24 aug 2011
Fråga:
Hei, Min svenske kjæreste, som nå er bosatt og skrevet i Norge, ønsker å ta opp Svensk B gjennom Komwux. Han ønsker å lese faget på distanse. Dette faget trenger han for å gå videre med utdanning på høyere nivå ved Universitet/Høyskole. Jeg har nå vært i kontakt med flere ulike personer som jobber med Komwux i Arvika og i Kalmar. Ved Arvika får jeg beskjed om at jeg må ta kontakt med den kommunen hvor min kjæreste gikk på videregående. Da jeg ringer Kalmar blir jeg sendt videre til fem ulike personer, med beskjeden om at min kjæreste må være skrevet i Kalmar for at han skal kunne ta opp Svensk B gjennom dem. Jeg sa da at jeg hadde snakket med en veileder i allastudier.no, som sa at det ikke skulle være noe problem at han nå er skrevet i Norge, i og med at det finnes et samarbeid mellom de nordiske landene i forhold til utdanning. Jeg vil gjerne få bekreftet at dette samarbeidet inkluderer Komwux, slik at jeg kan argumenterer for dette ved neste telefonsamtale jeg har med Komwux Kalmar. Og om dette regelverket ikke omfatter Komwux, så lurer jeg på om det er andre muligheter å løse dette på, i og med at min kjæreste er avhengig av å ta opp Svensk B. (Kan det for eksempel løses ved at han selv betaler studieavgiften). Jeg får det heller ikke til å stemme at en kan lese faget på distanse, men en kan ikke bo i en annen kommune? Det er et nytt regelverk i Norge som gjør at svensker bosatt i Norge må også være skrevet her, det er derfor min kjæreste nå er skrevet i Norge. Til slutt: Dersom det er så firkantet at min kjæreste ikke får studere ved Kumwux: Finnes det andre innstanser for eksempel private, hvor han kan ta opp svensk B? Eller finnes det andre måter å løse dette på? Mvh Anne Lene Borgan

Svar:

30 aug 2011
Hej Det nordiska samarbetet tror jag gäller endast gymnasieutbildning och högre utbildning och inkluderar inte komvux. Men om din vän har ett avgångsbetyg från gymnasiet så ska han inte behöva Sv B. Ta kontakt med VHS så kan de kolla om han är behörig eller ej. www.vhs.se Hälsningar Chris