naturbruk?

01 feb 2012
Fråga:
Jag funderar på att gå naturbruk inriktning djur eller hund, men tycker det är skitsvårt att välja. Jag gillar att hålla på med hundar men jag fattar inte riktigt vad man kan jobba med sen? Man blir inte behörog för djursjukskötarutbildningen i Skara om man inte läser typ jättemånga extra kurser oh då är det nog smartare att gå ett högskoleförberedande program. De står att man kan jobba på djurpark (eh hur många sådana finns det), i djuraffär (samma där – finns inte så många) eller typ hunddagis eller hunduppfödare. De hunduppfödare jag känner (känner ganksa många för har typ hållit på med hundutställningar sen ja va liten) säger att de inte är ett jobb utan en hobby (som kostar!!!). Alla har andra jobb och uppfödningen är fritid. Finns det någon som kan berätta om vad man kan jobba med (verkligt alltså inte bara vad som står!) efter naturbruk. Vill gärna gå den men vill inte bli arbetslös eller typ behöva jobba med nåt helt annat.

Svar:

01 feb 2012
Hej Naturbruksprogrammet går under yrkesförberedande program men det är svårt att få jobb om man inte  läser vidare. Många som väljer hund eller smådjur som inriktning startar eget som t ex egen kennel. hunddagis eller zooaffär. Om du väljer Naturbruksprogrammet så är det bra att välja till kurser så att du blir behörig att läsa vidare. Hälsningar Chris, www.allastudier.se Hälsningar Chris, www.allastudier.se