Plugga IB i Los Angeles- dröm eller verklighet?

03 feb 2012
Fråga:
Hej, jag har en fråga som jag skulle blivit mer än glad om någon vänlig själ vill besvara. Jo, såhär är det jag skulle mer än gärna vilja läsa IB utomlands, och inte var som helst utan i Los Angeles eftersom jag har en stor förkärlek för den staden.  Mitt eventuella mål med livet är att bli en läkare. Men det senare i livet eftersom jag först måste gå en gymnasie linje. Är fortfarande väldigt ung så jag kommer troligtvis ändra mig ett par gånger före mitt slutliga beslut. Det var därför jag lite valde Ib, eftersom det ger en en bred grund och öppnar upp världen. Men då återigen till fråga eller frågorna: Jag hittar ingen skola med IB i L.A, fastdet finns ju självklart med tanke på att staden är stor som småland och har minst lika många studerande. Så någon som vet någonbra hemsida eller namn på skolar och så vidare?   Den andra frågan är vad blir avgifterna svart på vit? Hur gäller bidrag, gäller CSN? Finns det stependier att få? Hur fiansierar man det hela om man inte är gjord av pengar?    Tack i förhand ett svar skulle betyda något otroligt eftersom det här är min dröm!   Emmie

Svar:

06 feb 2012
Hej Det finns IB-skola i Los Angeles. Di hittar alla skolor om du går in på www..ibo.org. De flesta som går på IB i andra länder gör för att deras föräldrar har fått jobb eller liknande. När det gäller ekonomin måste du ta kontakt med gymnasieantagningen i dein hemkommun. Hälsningar Chris, www.allastudier.se