Välja bort

Hejsan!

Jag går andra året på natur. Det verkar som att jag kommer få VG i ett karaktärsämne som slutar nu till sommaren. Det kan ju krångla till det för mig som tänkte söka in på läkarlinjen. Det här ämnet ingår varken i grundläggande eller särskild behörighet. Kan man på något sätt få bort det från slutbetyget? Även utan det här betyget har jag 2600 poäng.
Josefine 2007-05-28 00:25

Kommentarer:

Sussi 2007-05-28
Har för mig att kärnämnen och karaktärsämnen inte får väljas bort...
Theresa 2007-05-29
Detta kan man läsa om behörighet på vhs hemsida:

""""""Betyg i Idrott och hälsa, kurs A och B, räknas med bara om det krävs för behörighet eller höjer jämförelsetalet. I övrigt ingår samtliga betyg i slutbetyget i beräkningen, även betyg i projektarbetet, kurser med betyget IG, lokala kurser och kurser som lästs inom ramen för utökat program. Betyg i nationella kurser som lästs inom ramen för utökat program och utfärdats på ett samlat betygsdokument räknas bara med om det krävs för behörighet eller höjer jämförelsetalet"""".""
Ingmar Andersson Studie & yrkesvägledare 2007-05-30
Det är som Sussi skriver. Enda möjligheten jag kan se - och det är egentligen inte enligt andan i bestämmelserna - är att du får ett slutbetyg från specialutformat program. Jag skulle dock, om jag var rektor, inte bevilja dig det.

Men du kan ju göra som tusentals andra, läsa upp betyget i efterhand på komvux. Och helst söka läkarlinjen senast våren 2009.

Skriv kommentar: