Tenta av gymnasium

02 maj 2012
Fråga:
Hej När jag gick i gymnasiet så var jag inte speciellt intresserad av skolan, jag skolkade mig igenom 3 år och gick ut med endast ett fåtal kurser med betyg. Idag är jag 27 år, har ett fast bra jobb med hög lön i den privata sektorn och har inga problem att fortsätta uppåt i karriären. Men den där jäkla gymnasieskolan med student och slutbetyg ligger och gnager i bakhuvudet då jag kanske i framtiden gärna skulle läsa en akademisk utbildning. Därför tog jag mig till komvux och frågade hur man bär sig åt och om det inte går att tenta av allting, exempelvis så talar jag bara engelska i mitt yrke och har inga problem med det. Då fick jag som svar att om jag vill fortsätta jobba och läsa deltid så kommer det ta 10-12 år att läsa igenom gymnasiet. Jag blev givetvis väldigt överraskad över hur illa skolsystemet i så fall fungerar. Finns det ingen möjlighet att tenta av säg Eng A, B, Matte A, B, Svenska A, B osv så man får högskolebehörighet? Om jag inte klarar det så klarar jag det inte, men man borde kunna få försöka i alla fall. Tacksam för svar, vill dock inte lämna min epost då jag önskar att vara anonym.

Svar:

03 maj 2012
Hej För att söka dig till högre utbildning så måste du ha ett slutbetyg, DU måste alltså läsa 2350 gymnasiepoäng.Hur lång tid det tat beror på dig och hur mycket du orkar läsa samtidigt som du jobbar. Läser man en gymnasieutbildning på heltid så tar det ca 2,5-3 år. Om man inte uppfyller behörigheten til högskolestudier så kan man visa att man klarar av en utbildning genom andra sätt t ex genom arbetslivserfarenhet. Gå in på webbadressen för mer information. https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Forkunskapskrav/Behorig-pa-annat-satt/ Hälsningar Chris