naturvetenskapligt basår, hur funkar det?

Jag går nu ekonomiprogramet enligt nya gymnasiesystemet 2011, alltså nya betyg, kurser osv. Har precis gått ut ettan. Men känner nu att jag skulle vilja utbilda mig till läkare i framtiden. Har hört talas om naturvetenskapligt basår som kan ge mig de kurser som är krav på läkarlinjen, kommer detta basår finnas även 2014 då jag tar studenten?

Sedan undrar jag även hur det funkar med betygen osv. Ersätter bi, ke, fy-betygen de betyg jag fått i ekonomiska ämnen eller räknar man allt tillsammans? Eller räknar man bara de bästa 2500 poängen när man räknar ut meritvärdet? Eller hur fungerar det? 

Är enooormt tacksam för svar! Är så förvirrad! Tack så hemskt mycket på förhand!

Linnea 2012-06-28 00:35

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-07-02

Hej

Basåret kommer säkert finnas kvar när du slutar gymnasiet. Nya kurser som du läser för behörigheten ersätter inte kurser från ditt slutbetyg utan de kurser som krävs läggs till och kan alltså förändra ditt meritvärde.

Hälsningar Chris

Mary Ohlanders 2012-10-13

Hej, eftersom det här svaret delvis svarade på mina undringar så kanske ni sitter på svaren till resten..

Jag är också intresserad av att försöka armbåga mig in på läkarlinjen. Jag läste naturvenskapliga programmet med inrikting miljö och tog studenten 2006. Eftersom jag läst miljöinrikting så saknar jag fysik B som det hette då, men fysik 2 heter det nu efter gymnasiereformen. Har jag möjlighet att läsa basår via uni eller högskola för bara detta ämnet eller kan jag läsa dem alla igen (ma, ke och fy) och hoppas på att höja mitt snitt?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

Mary

Skriv kommentar:

Taggar: gymnaisum, betyg, läkare, naturvetenskap