välja linje

hej, jag fick just beskedet att jag är behörig till alla linjer jag valt på gymnasiet. Men jag är inte säker på att jag vill gå mitt förstahandsval...är det möjligt att tacka nej till det och automatiskt få plats på andrahandsvalet?
Martin 2007-07-01 00:28

Kommentarer:

Ingmar Andersson Studie & yrkesvägledare 2007-07-01
Du måste prata med skolan eller intagningskansliet.

För övrigt - om man är behörig till ett gymnasieprogram är man behörig till alla. Men du kanske menade att du klarar intagningsgränsen till alla program?? Det hjälper ändå inte med automatik.
Martin 2007-07-01
jag klarar intagningsgränserna och under rubriken
behörighetsgrupp: behörig
men kan jag vara i reservintagningen samtidigt som jag behåller den plats jag fått nu och sen eventuellt om jag kommer inte på den sen byta?
Ingmar Studie & yrkesvägledare 2007-07-01
Nej, vill du inte ha ditt förstaval måste du prata med ansvariga för intagningen. Visst finns chans att byta under första veckan, men chansa inte på det.
Martin 2007-07-02
så jag kan alltså inte behålla min plats jag blivit tilldelad samtidigt som jag står reservkön till ett annat program och om jag inte kommer in där fortfarande ha min plats på linje nr1??
Chris 2007-07-03
Hej
Det vanligaste är att om man kommer in på sitt 1:a-handsval så stryks man från de andra alternativen. Vill du stå som reserv på ett annat program måste du ta kontakt med antagningen och ställa dig i kö Troligast är då att du hamnar sist i kön oavsett vilka betyg du har.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: