studera utomlands under gymnaset

31 dec 2012
Fråga:
Hej! Jag gr just nu första året på gymnasiet (samhälls programmet). Till hösten 2013 har jag fått chansen att studera utomlands då mina pappa och hans fru ska åka iväg i ett år. Jag vill jättegärna följa med men är lite skeptisk då jag inte riktigt vet vad detta innebär. Har läst på eran sida att man kan läsa samhälle med inriktning beteendevetenskap, vilket jag är intresserad av och denna inriktning finns även på min skola nu så jag kan fortsätta den när jag kommer hem. Men hur går detta till? och när jag kommer tillbaka kan jag fortsätta gå i den klassen jag går i nu? när det gäller inviduellt val kan jag läsa dubbelt i 3:an skulle jag tro då jag kan välja varm/kall kök eller körsång osv. som är efter skoltid och kan därför läsa något av detta efter skolan och sen ett annat inviduellt val på skoltid. Jag ska även ta kontakt med syven på min skola när jag börjar igen. Planen är att det blir ett år på hawaii och kanske det blir att vi reser runt lite. Tack på förhand! Mvh Victoria.

Svar:

03 jan 2013
Hej På många platser finns svenska skolan och där kan man gå en del av sin gymnasietid. De program som finns är Samhällsvetenskap och Naturvetenskapligt program. Ni hittar alll information om svenska skolan på www.skolverket.se. Fördelen med svenska skolan är att man följer den svenska läroplanen och därmed kan tillgodoräkna sig året. Ta kontakt med studievägledaren på din skola så får ni jämför studieplanen och få hjälp en ev ansökan. Hälsningar Chris