Byte av gymnasium

23 jul 2007
Fråga:
Hej! Jag har gått ut ettan på ett gymnasium här i göteborg. Estetisk linje, inriktning teater. Jag ska börja tvåan till hösten (skulle börjat trean, men var i USA ett år och studerade vilket lett till att jag tog paus i svenska studierna..). Nu är det så att jag ska flytta till stockholm och undrar om man kan byta gymnasie, men fortsätta på samma spår så att jag kan gå estetisk linje inriktning teater fast på en skola i stockholm, och ändå få början tvåan till hösten så jag slipper börja om. I så fall hoppar jag nog av ifall detta inte går. MVH Emma

Svar:

27 jul 2007
Jag tror inte att din chans att kunna börja tvåan i den nya skolan är så liten. Men det kan vara lite andra saker som ditt byte av skola kan medföra (som man kan rätta till i efterhand). Mycket beror på hur de olika skolorna har lagt upp när man läser sina kurser. T ex: i en skola läser man på estetisk linje/teater svenska a i trean, i en annan skola läser man det i ettan. Det kan leda till att man missar någon kurs. Man kan ta kontakt med de skolor man är intresserad av och fråga om deras upplägg, så kanske man kan undvika att missa kurser.