Gymnasievalet

29 jan 2014
Fråga:
Hej! Jag har beslutångest, eftersom jag ska göra mitt val till gymnasiet snart. Jag vill så hemskt gärna gå Sam-media linjen, men i alla mina år i grundskolan har jag haft matteproblem och har ännu inte fått ett E i betyg även fast jag är värd det. Jag har klarat matteproven och fått E-D på dom. Jag har funderat på ett yrkesförbredande i andra hand (hotell o tursim) om jag inte blir godkänd då jag bara läser matte 1a första året. Hur ska jag göra? Jag blir lite frustrerad, jag vill ju så gärna komma in på sam för att det verkar vara intressant och jag gillar media/foto mm. Men det är matten som stoppar mig. Mvh Emelie

Svar:

01 feb 2014
Hej Jga tycker du ska prata med din mattelärare om vilka svårigheter du har och också fråga på den gymnasieskola du går på vilken hjälp du kan få. Ibland kan det hjälpa att få en annan mattelärare som kan förklara på ett annat sätt. Om du för övrigt kan klarar av ett samhällsprogram tycker jag inte att matten ska stoppa dig. Kanke du känner någon i din omgivning som kan hjälpa dig med matten Hälsningar Chris