Frågor om utbildningen till Kapten

28 maj 2014
Fråga:
Jag ville fråga några frågor om hur det är samt hur man blir en Kapten, från några som har studerat gärna eller håller på att studera. Samt vart jag kan hitta mitt närmaste gymnasium som har detta utbildning, jag bor i Botkyrka Stockholms Län. 1. Hur blir man en Kapten 2. Vad ska man vara berädd på att gå igenom 3. Vad behöver man för psykiska samt fysiska krav 4. Spelar det roll vilken utländsk bakgrund man har 5. Vad är medel lönen för en kapten inom både privat samt offentlig sektor.   Om det är något man vill lägga till är ni gärna vällkomna att göra det, jag har inga problem med att läsa om yrket. För er som säger att jag kan söka upp det på google så är mitt svar: " Jag behöver svar från 2014, någon som vet hur utbildningen går till samt vad man ska vara berädd på. Praktier ändrar genom åren samt att det är inte dåligt att fråga ". MVH, Przemek

Svar:

02 jun 2014
Hej Sjökaptensprogrammet är en universitetsutbildning och det finns på Linnéuniversitet i Kalmar. Programmet är 4 år. För att söak behöver du ett slutbetyg/gymnasieexamen med Fysik A/FY 1a1/FY1b och Matematik 2 a/b/c. Det spelar ingen roll om man har utländsk bakgrund. Medianlönen i offentlig sektor är ca 36.000 och i privat ca 40.000 Hälsningar Chris