gymnasieval

06 nov 2014
Fråga:
Hej, jag har svårt att bestämma mig vilket gymnasieprogram jag ska välja, Och skulle vilja ha lite hjälp. Valet är mellan fordon och transportprogrammet, och Teknikprogrammet. Varför jag är lite inne på fordon är för att  jag älskar allt som har motorer och brummar lite. Jag är uppväxt med motorer och kör motorcross själv. Jag älskar att röra på mig och gillar att ta reda på hur skaker fungerar. Jag gillar även att jobba med design av fordon i olika slag. Och arbetar mycket med olika fotoprogram i datorn. Jag har även ganska lätt i skolan och har ett skapligt "läshuvud" och kom på så vis in på tekninkprogrammet, men är inte säker på att jag pallar högskola efter gymnasiet.  Så jag undrar alltså vilket program som passar mig bäst. Och om jag skulle gå fordon och sen ha ork kvar att fortsätta med skolan, går det då att fortsätte på universitet/högskola? Och vad går man då?

Svar:

10 nov 2014
Hej Jag tycker du ska boka en tid med din studie- och yrkesvägledare för att prata om ditt gymnasieval. Om du vill läsa vidare på högskolan så kan du komplettera med kurser inom vuxenutbildningen Hälsningar Chris