byta i trean

12 mar 2015
Fråga:
Jag går endra året i gymnasiet just nu, på en skola jag inte alls trivs på. För ett halvår sen ungefär inträffade en incident där jag blev väldigt illa behandlad av de båda rektorerna och en lärare. Det gick så långt att jag funderade på att hoppa av skolan helt.   Det löste sig någorlunda den gången men sen dess har jag känt mig otrygg på skolan, jag upplever att den goda stämningen som fanns förut har försvunnit och de lärare jag förut litade på har vänt mig ryggen. Jag känner mig ständigt övervakad och det här har även satt sig på mina betyg, jag orkar inte längre anstränga mig lika mycket för jag känner mig hela tiden motarbetad och jag ligger efter mycket.   Så jag tänker att byta skola kanske skulle kunna vara en lösning? Jag har kollat på en som har ungefär samma linje, det är två kurser som jag inte ingår i poängplanen på min nuvarande skola.   Är det en bra idé att byta? Går det ens att byta sista året? Och kan jag läsa in de två kurserna som saknas? Vad kan bli jobbigt med ett eventuellt byte?

Svar:

18 mar 2015
Hej Om du inte trivs på din skola så är det nog en bra idé att byta ifall det är möjligt. Det är helt upp tilll den nya skolan att avgöra om det fungerar med ett byte och om de kan erbjuda dig att läsa in de kurser du saknar. Ta kontakt med den skolan
Hälsningar Chris