Programmering 1

11 jan 2016
Fråga:
Hej, Nu börjar skolan igen och det preliminära valet till gymnasiet börjar närma sig och jag har med olika uteslutningsmetoder lyckats komma fram till att välja någon av 2 olika skolor. En av skolorna tycker jag verkar bättre än den andra på så sätt att den verkar finare, har bättre lärare etc. Den saknar dock en programmeringskurs medan den andra skolan har det och jag skulle gärna vilja bli en programmerare. Allra helst så skulle jag vilja kunna förena naturvetenskap och programmering men det är en annan sak för hur jag än gör har jag valt att ta naturlinjen.    Min bror läser en del programmering som en del i sin utbildning i teknisk fysik på universitetet men det programmeringsspråket som han läser nu skiljer sig från det programmeringsspråket som han läste när han gick i gymnasiet. Vilket innebär att han har fått en känsla för det här med programmering sen innan men har inte haft någon erfarenhet av det programmeringsspråket men han kan ändå utan problem läsa ett helt annat språk på universitetet. Dessutom så har både min bror och en lärare på Södra latin som jag snackade med sagt att det är en väldigt grundläggande kurs vilket innebär att man inte lär sig jättemycket utan ska man bli riktigt bra på det så ska man sitta och programmera väldigt mycket som de inte lär ut iallafall. Läraren sa även att om man är intresserad av programmering och sådant så skulle det vara en väldigt lätt kurs och det är möjligt att man redan kan det mesta av det som lärs ut om man har hållit på med samma språk. Jag tror att jag säkert kan lära mig lite grann på att ta den kursen men jag har programmerat en hel del hemma och när det gäller en känsla för hur man programmerar och självaste tankeverksamheten har jag väldigt stor koll på.    Jag vill alltså bli en programmerare men tycker att skolan som inte har programmering verkar bättre på det flesta sätten. Kan jag bli en bra programmerare och ha det som ett yrke utan att börja ta programmeringskurser på gymnasiet utan att bara studera det på universitetet? Av det som jag har hört så känns det inte som att det man läser på gymnasiet spelar särskilt stor roll när det kommer till programmering nämligen.  

Svar:

12 jan 2016
Hej
Det finns ingen högskoleutbildning inom programmering som kräver programmeringskurs på gymnasienivå så du kan absolut söka det. Vissa utbildningar inom Yrkeshögskolan kan kräva programmering men inte högskola/universitet. Hade man behövt det för att klara utbildningen så hade man haft det som ett krav
Hälsningar Chris