Kluven

03 mar 2016
Fråga:
Hej! Jag har lite problem. Jag har sökt till den naturvetenskapliga linjen, men jag är rädd att jag inte kommer orka. Jag är van vid runt 7 läxor i veckan, och ca ett prov. Jag tycker de flesta ämnena i skolan är roliga, men har lättare att lära mig konkreta saker, som tex kemi, än diskussionsfrågor i samhällskunskap. Jag funderade länge på samhäll-beteende, men det kändes som att jag "slösade" med mina kunskaper. Jag har lätt för matten, runt A-B i betyg, och ganska lätt att lära mig inom no-ämnena. Jag tycker samtidigt tex psykologi är intressant, vilket var anledningen till att jag fundera på sa-be. Just nu skulle jag verkligen vilja bli djursjukvårdare, och känner i nuläget att jag vill välja natur-samhäll som inriktning i tvåan. Min syvkonsulent sa att jag kunde gå vård och omsorg, men även här kändes det som att jag "slösade" bort talang eftersom de bara läser matte 1.. Hur tycker du jag ska göra? Natur, samhäll eller vård? Eller något helt annat? Funderade på ekonom i tag, men tycker marknadsföring etc är ganska tråkigt.. Skulle verkligen uppskatta svar!   Eina

Svar:

04 mar 2016
Hej
Det är svårt att ge råd eftersom jag inte träffat dig. Det man ska tänka på är att söka något som känns intressant och att gymnasietiden blir bra. Det som är viktigt att även tänka på är att du iten gör ett val för livet utan man kan alltid komplettera med kurser man ev saknar inom vuxenutbildningen.
Hälsnigar Chris