Plugga eller jobba?

08 mar 2016
Fråga:
Hej, jag går andra året på personbilsteknsika linjen på Viskastrandsgymnasiet i borås. Jag har helt tappat suget i skolan och jag känner att jag inte längre vill bli persobilsmekaniker när jag går ur skolan. Jag känner att jag knappt inte lär mig något nytt och att det jag lär mig är oviktiga grejer som jag aldrig kommer ha nytta av, t.ex att gustav vasa dog den 29 september 1560. Jag jobbar extra 3 ggr i veckan som telefonförsöljare på ett företag i borås och får ut ca 4000 i månaden. Jag tycker att det känns onödigt att gå en utbildning som jag  knappt kommer ha nytta av. Jag undrar om det är värt att hoppa av skolan och börja jobba heltid istället? Jag kan börja jobba heltid när jag vill och då skulle jag få ut ca 20.000 efter skatt. Jag har funderat på vad jag skulle vilja gå för utbildning istället men jag kan inte komma på nåt och jag är verkligen inte sugen på att börja 1an igen. Jag hade blivit jätte glad om ni hade lite tips på hur jag kan göra. :)

Svar:

08 mar 2016
Hej
För att komma vidare antingen til utbildningen eller jobb så måste man nästan ha en gymnasieutbildning. Men har du möjlighet til jobb redan nu kan du hoppa av och sedan läsa in gymnasiet antingen inom vuxenutbildningen  eller på en folkhögskola längre fram
hälsningar Chris